نوع همکاری : مجری
کارفرما : دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
سال طرح : 1392
مشاهده سایر طرح های محمدطاهر رضانژاد
زمینه و هدف: براي اولين بار هامبرگ - آمیچل (2003) اصطلاح اختلال اعتياد به اينترنت را براي معرفي و شناسايي ‏خصوصيات افرادي كه در پي استفاده از اينترنت دچار مشكل مي شوند، به كار برد . او اولين كسي بود كه گروهي را براي ‏حمايت از معتادان به اينترنت تشكيل داد. رشد روزافزون و عوارض ناگواري که اعتیاد به اینترنت به همراه دارد باعث شده که ‏از این اختلال به عنوان اعتیادي که سرآمد همه اعتیادهاي رفتاري است یاد شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان شیوع ‏و برخی از عوامل موثر بر اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، سال1391 انجام شد.‏ مواد و روش ها: جامعه مورد مطالعه کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در سال تحصیلی 92-1391 بودند.‏ روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری طبقه ای و از میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در سال تحصیلی 92-‏‏1391انجام شد. به گونه ای که هر دانشکده به عنوان یک طبقه در نظر گرفته شد. پرسشنامه ‏Young‏ 20 سؤال دارد كه ‏در مقياس 5 تايي ليكرت هرگز، گاهي اوقات، غالباً، به كرات و هميشه است. در نهايت وضعيت كاربران مورد مطالعه به ‏صورت كاربر طبيعي(20تا49 امتیاز)، کابر با اعتیاد خفیف(50تا 79 امتیاز) و کاربر با اعتیاد شدید(80 تا 100 امتیاز) ‏مشخص شد. داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS‏ نسخه 17 و از طریق آمارهای توصیفی مانند میانگین، فراوانی نسبی و ‏مطلق و آمار استنباطی کای دو با در نظر گرفتن 05/=‏α‏ تجزیه و تحلیل شدند.‏ يافته ها: 52.86درصد نمونه ها اعتیاد اینترنت طبیعی، در37.06درصد متوسط و خفیف و در 10.08 از دانشجویان اعتیاد ‏اینترنت شدید بود. اعتیاد اینترنت شدید در مردان(13.51درصد) بیشتر از زنان (8.21درصد) بود. تجزیه و تحلیل داده ها ‏نشان داد که اعتیاد اینترنت در دانشجویان با دانشکده، رشته، نوع مسکن، وضعیت تحصیلی( پیشرفت یا افت تحصیلی) ‏ارتباط آماری معنادار داشت. بیشترین اعتیاد اینترنت در دانشجویان دانشکده بهداشت و کمترین اضطراب در دانشجویان ‏دانشکده پرستاری مشاهده شد. در بین رشته ها نیز دانشجویان رشته های اتاق عمل ، بهداشت و علوم آزمایشگاهی بیشترین ‏اعتیاد اینترنت را داشتند. در مجموع اعتیاد اینترنت شدید در دانشجویان خوابگاهی حدود سه برابر دانشجویان ساکن در ‏منزل شخصی بود.‏ بحث و نتيجه گيري: نتایج گویای آن بود که 47.14درصد از دانشجویان به درجاتی از اعتیاد اینترنت دچار هستند. در این ‏بین توجه جدی به دانشجویان خوابگاهی به دلیل شدت بیشتر اعتیاد اینترنت در آن ها ضروری به نظر می رسد. از دلایل ‏عمده شدت بیشتر اعتیاد اینترنت در آن ها می توان به کمبود امکانات ورزشی و تفریحی و استرس ها یی که دوری از خانواده ‏و تنهایی برآنها وارد می کند اشاره کرد. لذا با توجه به ماهیت آسیب زایی اعتیاد اینترنت در دانشجویان باید راهکارهایی ‏جهت کاهش آن اندیشیده شود.‏ ‏ كلمات كليدي: شیوع، اعتیاد به اینترنت، پرسشنامه یانگ، دانشجویان